toptop.dk
Linke-Hofmann-Werke LHW, Breslau
Linke-Hofmann-Werke LHW, Breslau

Image (c) 2001 toptop.dk: TEMA om lokomotivproducenter

Introduktion
I 1832 blev der etableret en virksomhed til fremstilling af svært maskineri til industrivirksomhederne i Breslau og omegn. Denne virksomhed fik navnet Maschienenbauanstalt Breslau. 
Virksomheden voksede hurtigt og man producerede stort set alle former for udstyr til industien.
Nogle år senere, 1839 for at være helt nøjagtig, grundlage Gottfried Linke sin Waggonfabrik von Gottfried Linke.
Virksomhedens største kunde var Oberschlesische Eisenbahn-Gesellschaft
Omkring 1844 kunne Linke levere de første kulvogne til strækningen Breslau - Deutsch - Lissa.
Hos Maschienenbauanstalt Breslau skete der i 1853 en ændring i ejerkredsen og bankieren Gustav Heinrich von Ruffer blev eneejer.
I 1860 begyndte Maschienenbauanstalt Breslau at producere lokomotiver.
Flere konkurrenter
Til disse to virksomheder kom i 1856 Eisenbahnwagenbau-Anstalt Gebrüder Hofmann.
Brødrene var i direkte konkurrence med Linke der også producerede jernbanevogne.
På grund af pladsmangel flyttede Linke i 1860 sin virksomhed til et bedre egnet område vest for Breslau.
Dette medførte at virksomheden ekspanderede voldsomt.
Den 28. februar 1871 skiftede virksomheden til aktieselskab og hed nu Breslauer Aktiengesellschaft für Eisenbahnwagen.
Virksomheden voksede sig så stor at det 1897 kunne overtage Maschinenbau-Anstalt Breslau GmbH (vorm. G.H.Ruffer).
Efter denne fusion kaldte virksonheden sig nu: Breslauer Aktiengesellschaft für Eisenbahn-Wagenbau und Maschienenbauanstalt Breslau
Vokseværk
Virksomheden havde success ikke bare med sine produkter, men også med sin ekspansive politk.
I 1912 fusionerer virksomheden med Waggonfabrik Gebrüder Hofmann & Co. Akt.Ges og firmaet er nu kendt som Linke-Hofmann-Werke Breslauer Aktiengesellschaft für Eisenbahnwagen-, Lokomotiv- und Maschinenbau.
Denne linie blev fortsat med overtagelsen af Waggonfabrik AG vorm. P. Herbrand & Co, Köln Ehrenfeld i 1917 og Papiermaschinenfabrik H. Füllner, Warmbrun/Schlesien i 1920.
Man har nu opgivet at indkorporere alle navnene og kalder sig slet og ret Linke-Hofmann-Werke AG.
Sammen med virksomheden Aktiengesellschaft Lauchhammer havde Linke-Hofmann gennem en årrække løst en lang række opgaver. 
Fusionen og navneændringen i 1922 skal ses som en naturligudvikling for virksomheden der nu hed Linke - Hofmann - Lauchhammer AG.
Linke-Hofmann-Lauchhammer
Der var tale om en virksomhed af betydelig størrelse. 
Virksomheden i 1922 omfattede foruden kernevirksomhederne nedenstående:
  • Waggonfabrik AG vorm. P. Herbrand & Co, Köln Ehrenfeld
  • Papiermaschinenfabrik H. Füllner, Warmbrun/Schlesien
  • Waggonfabrik J.G. Gossens, Lochner & Co., Brand ved Aachen
  • Werdohler Stanz- und Dampfhammerwerk, Werdohl
  • Rheinische Waggonkontor Rudolf Lochner & Co., Aachen
  • Stahl- und Walzwerk Hennigsdorf AG
Virksomheden er centreret omkring stål, blandet industri og jernbaner.
Allerede 1923 opkøbes også Archimedes AG für Stahl- und Eisenindustrie, Breslau - Berlin
Dette opkøb vidner mere end noget andet om koncernens størrelse.
Archimedes virksomheden er grundlagt i 1875. Virksomheden var på overtagelsestidspunktet førende inden for produktion af skruer, møtrikker, nitter og metalkomponenter. 
Foruden hoved fabrikken i Breslau havde Archimedes også produktion i Berlin og Schmiedefeld.
Brydningstider
Hen mod slutningen af 1923 underskrives en interessent aftale med Oberschlesischen Eisenindustrie AG für Bergbau und Hüttenbetrieb in Gleiwitz.
Denne aftale sikrer Linke-Hofmann adgang til råvarer.
På dette tidspunkt er der omkring 50.000 mennesker beskæftiget i denne blandingskoncern.
Den sidste navneforandring for virksomheden gennem overtagelsen af Waggon- und Maschinenfabrik AG, vorm. Busch, Bautzen i 1928.
Virksomheden hedder nu Linke-Hofmann-Busch Werke AG.
Verdenskrisen rammer Tyskland og koncernen hård. Regeringen indfører en kvote for produktion af lokomotiver og tildeler henholdsvis Krupp i Essen og Henschel i Kassen hver 50%.
Som kompensation modtager Linke-Hofmann-Busch den til Krupp tildelte kvote for waggonbygning og Henschel's kvote til bygning af busser og lastbiler.
Med dette ophører produktionen af lokomotiver hos Linke-Hofmann-Busch og fra nu af produceres vogne og motorvogne.
Frem til i dag
Efter 2. verdenskrig blev en del af Tysklan tildelt Polen og Breslau blev til Wroclaw.
De tidligere Linke-Hofmann produktionsfaciliteter til bygning af lokomotiver blev aktiveret som Fabryka Wagonow PAFAWAG og blev nu leverandør til PKP.
I 1997 bliver den polske virksomhed overtaget af Adtranz i Berlin og kredsen sluttes.
På den polske virksomhed produceres blandt andet dele til Deutsche Bahn AG BR 185.
Den oprindelige Linke-Hofmann-Busch virksomhed er i dag en del af Salzgitter koncernen.
Efter 2. verdenskrig bygges enkelte lokomotiver på fabrikken i Salzgitter. Den første leverance startes i 1959 med nummer 3160.
Det sidste lokomotiv produceres i 1973. I denne periode blev der produceret 83 lokomotiver der hovedsageligt blev brugt inden for Peine-Salzgitter GmbH.
I dag produceres hovedsageligt vogne, samt motor- og sporvogne.
Produktionstal
Der findes forholdsvis gode data omkring den faktiske produktion.
En kort oversigt over den total produktion.
Se oversigtstabel.
Kilder
Efterhånden som vi finder flere skal vi tilføje disse her:
70 Jahre Dürener Kreisbahn - Eine Firmenchronik

Elektrischer Triebwagen der SSW

Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH (produktion af militært udstyr hos Linke-Hofmann Breslau)
Museen und Denkmalloks nach Postleitzahlen
Museumseisenbahn Hamm
Eilzug Schürzenwagen AByse633 (Piko H0 model)
Surviving Garratt Locomotives (Linke-Hofmann producerede enkelte eksemplarer)
Billede
Med et så stort udvalg i produktionen var det svært at finde et passende billede:

Sporvogn leveret til Dürener Kreisbahn. billedet er (C) Dürener Kreisbahn.

Nyere leverance til Lisabon.
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Internationale tog via Øresund

Bogen er den anden i en serie der fokuserer på Danmarks internationale jernbaneforbindelser.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE