toptop.dk
Jernbaner på Cuba
Jernbaner på Cuba
Introduktion 
Cuba er noget ganske specielt fordi landet næsten har været isoleret far omverdenen siden slutningen af 1950'erne.
En meget stor del af transportmidlerne er af ældre amerikansk eller østeuropæisk oprindelse.
Men det er på den anden side også med til at gøre Cuba så spændende.
Se for eksempel disse to ældre damer der soler sig ved Ifrain Alonso sukkermøllen. Deres amerikanske oprindelse fornægter sig ikke.

Foto: (C) Rob Dickinson

Når Cuba engang frit kan købe sine varer i åben handel vil mange af disse smukke gamle lokomotiver med sikkerhed bliver udskiftet.
Da gælder det om at komme afsted og bevare disse for eftertiden. Intet andet sted i verden er der bevaret så mange forskellige damplokomotiver som på Cuba. 
Det er ikke lysten, men nøden der driver dette bevaringsarbejde. Derfor gælder det om at handle hurtigt når tiden engang er inde. Indtil da kan vi på afstand glædes over de smukke gamle maskiner.
Selskaber
Cuba har det nationale selskab, Ferrocarriles de Cuba (FdeC), der driver samtlige normalsporede baner, samt enkelte smalsporede.
FdeC's andel af markedet er omkring 65-70% af godstransporten på Cuba og lidt over halvdelen af al passagertransport.
Ud over dette har mange sukkermøller deres egne baneafdelinger. Disse står for en stor del af den regionale transport fra produktionsområdet til sukkermøllen og videre til den normalsporede banen.

Foto: (C) Railway Age, William C. Vantuono - Det ligner et Alco lokomotiv, men er faktisk et russisk lokomotiv der er bygget som kopi af ALCO lokomotiver der kom til Rusland under Marshall hjælpen.

Materiel
Det er her Cuba bliver virkelig spændende. 
Lokomotivet overfor ligner et amerikans Alco fra 1950'erne men er faktisk et sovjettisk bygget TEM-2-TK fra 1970'erne.
Russerne fik ALCO lokomotiver som del af Marshal hjælpen og har siden flittigt kopieret designet. FdeC har omkring 80 af disse 8-cylindrede enheder.
Tilsvarende har man 41 EMD GM900 af årgang 1955. Disse er stadig i brug. Nedenfor ses et renoveret eksemplar. 

Foto: (C) Railway Age - William C. Vantuono

Ud over dette findes et utal af eksotiske gæster. Canadiske Bombardier MLW lokomotiver, Ungarske og Rumænske lokomotiver, Nyere 2.600 HKs sovjetiske TE114K fra 1980'erne og et antal spanske modeller.
Data
Jernbaner: 4.807 km
Normalspor: 4,807 km
Elektrificeret: 147 km.
Smalspor: (ukendt, men mindst 2.000 km.) Benyttes fortrinsvis af de mange sukkermøller.
Sukkermøllerne
Som nævnt er de største operatører ved siden af FdeC sukkermøllerne.
Hvad der desuden er interessant er at mange af disse møller stadig har mange damplokomotiver i brug. De fleste møller benytter smalsporede baner og variationen i sporvidden (600 - 1000 mm) stammer fra tiden før 1959.
Der er ikke usædvanligt at se en tyk sort sky i horisonten ledsaget af en velkendt stampende lyd.
Et sikkert tegn på at man er i nærheden af en af sukkermøllerne. Der fyres med kul og affaldsprodukter fra sukkerproduktionen samt træ. En ildelugtende og  ikke særlig effektiv blanding.

Foto: (C) Rob Dickinson - fra møllen Gregorio Arlee Manalich

Links og Kilder
CIA -- The World Factbook 2000 -- Cuba
CUBA next?
Cuba Railway Potpourri
Cuba, facts and figures: The people
BOG: The Trains of Cuba
Se også: Sporveje på Cuba
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Lost Lines: London  
Paperback: 128 sider.Ian Allan Publishing; ISBN: 0711026238
Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE