toptop.dk
Jernbaner i Tyskland - Tidslinie
Tysk Jernbanehistorie (1835 - 1997)
1835 Det første tyske tog kører mellem Nürnberg og Fürth. (faktisk er det slet ikke tysk. Lokomotivet er fra  Robert Stephenson and Co. i Newcastle, og lokoføreren, en William Wilson, blev i Tyskland til sin død. Han blev begravet i Nürnberg)
1838 Åbning af Berlin - Potsdamer Eisenbahn
  "Gesetz über die Eisenbahnunternehmungen in Preußen", den første preussiske jernbanelov.
1839 Åbning af strækningen Magdeburg – Schönebeck og Leipzig - Dresdner Eisenbahn
1840 München - Augsburg Eisenbahn Gesellschaft sender sit første tog afsted.
  Åbning af strækningen Halle/Saale – Leipzig (33,2 km)
  Delstaten Hannover får sin første jernbanelov i 1840.
1842 Storhertugdømmet Badens Statsbane får bygget sin første salonvogn.
1850 De forskellige tyske staters jernbaneselskaber bliver enige om fælles standarder for jernbanemateriel. Dette tillader materiel at bliver håndteret mellem de forskellige selskaber.
1853 Første regler for arbejde og drift på de Preussiske og Nordtyske jernbaner.
1854 Første dampvogn på Berlin - Hamburg jernbanen
1857 Første internationale transitvogn mellem Frankfurt am Main og Basel
1873 Første sovevogn. Ostende - Berlin (CIWL / Nagelmackers)
1875 Fælles regler for signaler i hele Tyskland.
1876 Strækningen Dresden - Leipzig der ejes af Leipzig-Dresdener Eisenbahn-Compagnie overtages af Sächsischen Staatsbahn.
1878 Første Preussiske standard for lokomotiver, person- og godsvogne.
  "Bahnordnung für deutsche Bahnen untergeordneter Bedeutung" træder i kraft den 1. juli og betyder noget i retning af "Jernbanebekendtgørelse for tyske jernbaner af underordnet betydning".
1879 Verdens første elektriske lokomotiv bygget i Berlin.
1880 Første tyske sovevogn
1882 Første tysk-ejede spisevogn. Første tog med gennemgående gang kører mellem Berlin og Köln.
  "Preußisches Kleinbahngesetz" træder i kraft den 28. juli. Denne lov har betydning for de baner der i de efterfølgende år anlægges i Sønderjylland.
1883 Orient Ekspressen kører for første gang
1894 Preussen indfører elektrisk signalsystem
1896 Indførelse af søndagsbilletter.
1901 Aktiengesellschaft für Verkehrswesen (AGV) grundlægges af Friedrich Lenz og BHG, Lenz & Co. bliver indlemmet som datterselskab. Lenz var aktiv i driften af mange små lokalbaner.
1902 Berlins U-bahn åbner
1907 Første jernbanefærge mellem Tyskland og Sverige
1909 Pfalzbahn inkorporeres i Bayrische Statsbahn.
1909 De 8 såkaldte Länderbahnen etablerer den såkaldte Deutsche Staatsbahnwagen-Verband.
1910 Første vogn efter Verbandsbauart bygges.
1911 Første langdistance elektrificering i Tyskland på strækningen Bitterfeld - Dessau (15kv, 162/3Hz)
1912 K.P.E.V (Königliche Preussische Eisenbahn Verwaltung) indfører såvel det første diesel-elektriske lokomotiv, som de første personvogne af stål med gennemgående korridor.
1916 MITROPA grundlægges
1922 AGV (Lenz) fusionerer med Ostdeutsche Eisenbahn-Gesellschaft (OEG) og bliver endnu større.
1924 Die Deutsche Reichsbahn og Deutsche Reichsbahn Gesellschaft oprettes.
1928 Rheingold kører første gang -  fra Hook van Holland til Basel.
  AGV (Lenz) fusionerer nu med Westdeutschen Eisenbahn-Gesellschaft (WEG) og Allgemeinen Deutschen Eisenbahn-Gesellschaft(ADEG)
1929 Leig ekspres pakketjenesten indføres.
  AGV (Lenz) fusionerer med DEAG og bliver til DEG
1933 Der Fliegende Hamburger - højhastighedsmotortog. (diesel) optager tjenesten.
1936 Den 11. maj kører damplokomotivet 05 002 med en fart af 200.4 km/t. Det er verdenrekord indtil Mallard 3. juli 1938 sætter rekord med 202.4 km/t.
1937 Deutsche Reichsbahn Gesellschaft skifter navn til Deutsche Reichsbahn - DR og samtidigt skiftes logoet til ørnen med hagekorset.
1938 Tyskland indlemmer Østrig, Sudeterlandet, Böhmen og Mähren - og disses jernbaner.
1940 DR overtager kontrollen med jernbanerne i Luxembourg.
1945 Naziregimet er overstået. DR deles i zoner der drives af de respektive besættelsesmagter (England, Frankrig, USA, og USSR).
  DEG overtager bliver fortsættende selskab for alle tidligere DEG datterselskaber og skifter navn til AGIV. Den berlinske BHF bank ejer 49% af selskabet AGIV.
1949 De to tyske stater oprettes.
1952 DB (Deutsche Bundesbahn) oprettes i Vesttyskland og DR (Deutsche Reichsbahn) oprettes i Østtyskland.
1973 Det elektriske lokomotiv 103 118 opnår en hastighed på 252,9 km/t under prøvekørsler.
1974 AGIV fusionerer med Allgemeinen Lokalbahn und Kraftwerk AG
1976 DB ophører med at køre med damplokomotiver i køreplanen.
1984 Det elektriske lokomotiv 120 001 kører under prøvekørsler med en hastighed af 265 km/t
1986 DB etablerer sin første nye højhastighedsstrækning mellem Mannheim og Graben Neudorf.
1988 Prototypen af Intercity sætter ny tysk hastighedsrekord for jernbaner ved at køre 406,9 km/t på den nye højhastighedsstrækning mellem Fulda og Würzburg.
1990 DEG-Verkehrs GmbH (DEGV) bliver grundlagt og alle AGIVs trafikinteresser indlemmes i dette selskab. AGIV er på dette tidspunkt mere end blot et trafikselskab og overtager omkring dette tidspunkt blandt andet det danske selskab Brüel & Kjær.
1994 Efter genforeningen af de to tyske stater er det også blevet tid til at genforene de to tyske jernbaneselskaber DB og DR til DB AG.
1997 AGIV sælger DEGV til CGEA
Dagens Link (arkiv)
Oversigt over samtlige Dagens Link
Opret et link til toptop.dk

 
Billedet

 
Der er måske nogle der har læst Agatha Christies "Mordet i det blå tog" og dette tog var ikke fiktion. Her er en reklame på engelsk for toget.
 

Internationale tog via Øresund

Bogen er den anden i en serie der fokuserer på Danmarks internationale jernbaneforbindelser.

Besøg Yahoo's danske afdeling - her finder du blandt andet toptop.dk


Copyright © 1999 - 2007 toptop.dk

TOP OF PAGE